Solanderleden-s

SOLANDERLEDEN - EKOVANDRINGSLED

Begreppet "Ekovandringsled" togs fram inom ett Landsbygdsutvecklingsprojekt " Pilotprojekt: Modell för eko-vandringsleder - Nätversbaseras Nature´s Best Sweden certifiering av entreprenörer längs en vandringsled".

Syftet med att utveckla begreppet Ekovandringsled var att öka medvetenheten om att en vandringsled skall vara hållbar både för naturmiljön och den lokala kulturen och samhället. Begreppet är nytt i Sverige, och vi hoppas att flera leder följer kriterierna nedan och anammar begreppet.


 

Genom att utgå från kriterier för eko-märkningssystemet Natures-Best Sweden, LRF och Naturturismföretagen´s riktlinjer i handledningen "Turism på annans mark", samt Solanderledens utvecklade metod för lokalt förankrad och driven organisk ledutveckling, togs 9 kriterier fram för en ekovandringsled (nedan). Vi anser att när en led uppfyller dessa kriterier kan den benämna sig Ekovandringsled.

Dessa kriterier togs fram innan Nationellt ramverk för vandringsleder utvecklades men överensstämmer i stort med ramverkets riktlinjer, och går något längre i hållbarhetstänket, speciellt vad avser lokal förankring och omtanke om miljön.

Vi uppmanar därför att företag längs leden ör en miljöplan och gärna märker sig som Nasture´s Best företag. Vi har för närvarande två företag, Jössgården och Guide Natura som märkta Nature´s Best, samt ett företag, Kulturgaraget under märkningsprocessen. Dessutom genomgick ytterligare 7 företag igenom Nature´s Best processen med Miljöplan, resmålsanalys, och grundkriterierna utan att gå upp för märkning.

Att vara en ekovandringsled innebär att leden främst är till att gynna miljön och det lokala samhället. Leden ska stimulera till att utforska landskapets natur- och kulturvärden, stimulera till ett aktivt friluftsliv, folkhälsa och landsbygdsutvecklingen genom att stimulera besöksnäringen med nya gäster.

Turism, med långväga gäster är positivt för besöksnäringen och den lokala ekonomin, men inte det primära målet med leden. Utan i fokus är lokalbefolkningen och det lokala samhället, vilket är grunden till att leden tillkommit organiskt baserat på enskilda eldsjälars initiativ, byars, åldermäns, föreningars, företags och enskildas medverkan vid leddragningen.
En ekovandringsled är "folket led" som lyfter bygden och ger stolthet åt hembygden. Via "Den berättande leden" kan bygdes kultur och natur lyftas för bygdens invånare och för besökare.

Centralt i en Ekovandringsled är självklart hållbarhetsaspekter, att en led inte tär på natur, kultur och lokalsamhälle, utan tvärt om när kulturen och lokalsamhället och bidrar till bevarade naturvärden.

Genom att följa det Nationella ramverket för vandringsleder kvalitetskriterier så blir Solanderleden en hållbar led.
Genom att tillföra ytterligare aspekter som aktivt bidra till naturvård och lokalsamhällets utveckling, stimulera företagen till hållbart företagande och gärna utvecklas till ekoturismföretag, så tar Solanderleden Ramverkets hållbarhet ett steg längre, till en ekovandringsled.

Kriterier för ekovandringsled

För att en led skall kunna benämnas som ”EKOVANDRINGSLED” anser vi följande kriterier bör uppfyllas:

1. Leden bör vara lokalt organiskt utvecklad och driven ”bottom-up”, där ledens dragning sker genom initiativ från och nära samverkan mellan byaföreningar, markägare, företagare, föreningar, skogsägare och lokalbefolkningen.

2. Det skall finnas skriftliga avtal med samtliga markägare enligt modell från LRF & Naturturismföretagen – ”Turism på annans mark”.

3. Det skall finnas en hållbar ledskötsel- och underhållsplan som är lokalt förankrat hos byaföreningar, markägare, företagare, föreningar och lokalbefolkningen.

4. Leden skall ha en tydlig organisation för skötsel och utveckling som är lokalt förankrad, och som involverar representanter från olika intressenter kring leden.

5. Majoriteten av besöksnäringsföretagen längs leden bör ha en hållbarhets- och miljöplan, gärna enligt Nature's Best Sweden eller motsvarande, och företagen helst vara certifierade eller märkta enligt något hållbarhetssystem.

6. Leden bör via storytelling och/eller interpretation lyfta och tillgängliggöra de lokala natur- och kulturvärdena och deras historia enligt definitionen på ekoturism, dvs aktivt sprida kunskap om dessa värden.

7. Till leden bör finnas information om, och möjlighet till ett hållbart resande både till leden och för transporter längs leden, såsom kollektivtrafik och miljövänliga transporter.

8. Vandringsservice såsom boendeanläggningar och matserveringar, liksom installationer såsom vindskydd, broar, m.m. nyttjar i första hand lokala resurser och utgår rån lokala traditioner.

9. Leden och dess organisation samt medverkande aktörer bör bidra till information om och aktivt bevarande av skyddsvärda natur- och kulturvärden inom ledens verksamhetsområde.