FB Solanderleden2

Vandringsbeskrivning grön delsträcka, riktning norrut

Solanderledens gröna delsträcka börjar i skogarna mellan Svensbyn och Blåmark där den klarröda* sträckan slutar. Leden går förbi berg, genom skog och våtmarker upp på södra sidan av Vallsberget, där multisportsanläggningen Lindbäcksstadion är belägen. Här finns också  Pilgrimsleden, en rundslinga med inspiration från radbandet Frälsarkransen. Efter elljuspåret där du nu vandrar, finns möjligheten att göra en avstickare till höger upp på toppen av Vallsberget, där det finns eldstäder och ett utsiktstorn.

Väljer du att följa leden tar den dig bort från berget och till utkanten av byn Svensbyn. Du passerar byns badplats i Lidträsket på vänster hand och når strax efteråt hembygdsområdet
Swensbylijda  vid Svensbyån. Därifrån går leden på landsväg bort från bebyggelsen. Där leden korsar Blåsmarksvägen (väg 501) kan du om du vill göra en avstickare till vänster. Efter lite mer än en kilometer ser du då på vänster sida av vägen rastplatsen Vallen vid Svensbyån.

Fortsätter du i stället längs leden, tar den dig in i skogsmarkerna i utkanten av byn. Mellan Mjölsjöberget och Larssonberget möter Solanderleden en annan vandringsled, Eliasleden. Den senare är märkt med endast röd färg och har bitvis en annan sträckning med alternativa slingor, men så länge du följer de gröna markeringarna befinner du dig på Solanderleden.

Det finns stigar upp till toppen av båda bergen, märkta med rött eftersom de tillhör Eliasleden. Väljer du att göra en avstickare till höger, upp på Larssonberget, finns en bakval och eldstad på toppen. På berget finns också det populära besöksmålet Eliasgrottan.

Leden passerar på en bro mellan/över sjöarna Kocksjön och Mjösjön och går vidare genom skogen till sjön Djupsjön, en populär fiskesjö. Vid dess strand finns en kåta med kamin, vindskydd, torrtoa, parkeringsplats och flera bryggor med bänkar. Området är tillgänglighetsanpassat. Längre upp längs kanten av sjön passerar leden även en övernattningskoja. Markerna här är sanka, så leden går bitvis på spångar.

Leden går så vidare mot sjön Vitsjön, även den en fiskesjö med spångar runt om och kantad av bryggor och små eldstäder. Vid en av dessa finns övernattningskoja och torrtoa, vid en annan en kallkälla.

Leden tar dig vidare genom skogen upp på Rörmyrberget. Efter en ganska brant stigning i bitvis stenig terräng når den toppen, där det finns ett vindskydd, eldstad och bänkar.

Leden går ner igen på andra sida Rörmyrberget, även där en bitvis brant sluttning, och vidare genom skogarna mot åkermarkerna i utkanterna av Svensbyn. Här kan det finnas betande får i hagarna, så glöm inte stänga de grindar ni öppnar! Fåren tillhör
Eufåria, vars fårgård och gårdsbutik leden passerar då den kommer ut på vägen igen.

Nu följer ett styckes landsvägsvandring och då leden korsat Arvidsjaursvägen (väg 373) har du lämnat Svensbyn för Infjärden. Solanderledens gröna delsträcka slutar i korsningen mellan Infjärdenvägen (väg 550) och Edetvägen (väg 557) i utkanten av byn Roknäs.

Solanderleden byter färg till gul och fortsätter på Infjärdenvägen mot Roknäs. Klicka här för en beskrivning av den gula ledsträckan, riktning norrut.

*Den klarröda sträckan är hösten 2016 röjd och skyltad hela vägen till Solanderledens sydliga start/ändpunkt i Jävre, men ännu ej försedd med rastplatser, bänkar och liknande. GPS-kartläggnig av de nya ledavsnitten är gjord och uppdaterat kartmaterial samt vandringsbeskrivningar läggs in här på sidan så snart de är färdigställda!